Loves of My Life

Daisypath Anniversary tickersLilypie First Birthday tickers

Thursday, March 3, 2011

Precious smile :)

Sambil-sambil menyusukan Irsyad ni, handphone memang asyik kat tangan je, mesej-mesej dengan encik suami. Dapat la amik gambar Irsyad yang kadang-kadang senyum tibe-tibe tu. Hehe..

Macam dah besar je bile tgk gambar ni ;P

Birth story :)

Alhamdulillah, 39 weeks 2 days menunggu, akhirnya lahirlah anak yang ditunggu-tunggu. 3 Feb, kol 5 pagi tu, pi toilet, skali tengok dah ade darah. Gelabah gak. Tapi rileks lagi. Bagitau encik suami, tapi at the same time cakap kat die tak sakit pun lagi. So kitorang pun sambung la tido lagi.hehe.. Masa ni cuti Chinese New Year, and since takleh nak ke mana-mana, kitorang dah plan cuti ni nak lepak umah Izz, main-main dengan budak tu. Pastu bagitau akak ipar yang dah keluar tanda tu, die suruh cepat-cepat pi hospital. Tapi aku malas lagi. Sebab tak sakit pun lagi. Orang cakap tunggu sakit 10min skali or 15 min skali ke.. so kitorang pun layan la telemovie. Skalinye, mak mertua call daa..Mak dah tau yang dah keluar tanda tu. Mak pun suruh kitorang pi hospital cepat-cepat. Mmmm..malas gak lagi. Tapi mak dah suruh pegi je la.

Pukul 12.30pm baru la pi ke hospital. Cek bukaan baru 2cm. Nurse suruh balik je dulu. Katenye anak sulong ni lame baru bukak. Tapi dah malas nak balik umah flat tu. Malas nak naik tangga. So kitorang pun pi la melepak kat umah Izz. Main-main dengan budak kecik tu, pastu dah malam tu decide nak adit ke wad je la. Tak kisah la bape cm pun baru bukak nye. Bukan ape, kalo dah kat umah, nak naik turun tangga tu yang malas. Lagipun, I dont know what to expect kan. So dok je la kat wad. Malam tu doc datang cek bukaan lagi. 2 cm lagi. Doc cakap, kalo tak bukak lagi, esok die akan pecahkan ketuban so progress nye jadi cepat la. So malam tu berehat je la kat bilik. Sakit sket-sket je. Bole tido lena sampai pagi.

Esok kol 9pg, masuk labor room, doc pecahkan ketuban and masuk kan ubat (induce labor). Doc cakap, insyaAllah kol 1 lebih nanti bersalin. Dalam hati, " lamenye..ni baru kol 9.15pagi.." . Bile dah masuk ubat & ketuban dah pecah tu, baru la terasa sakit. Alhamdulillah..sakit nye bole di'tolerate' lagi la. Tapi bile dah 7cm tu, memang dah senyap terus & tak bercakap dah dengan encik suami. Encik suami pun sampai taktau nak buat ape dah bile tengok aku sakit sangat tu. Die cakap, macam nak menangis tengok aku sakit tu..kalau bole ditukar dengan die, die dah buat dah die cakap. Ape yang bole aku buat time tu, memang selawat je la. Encik suami lak, baca doa Nabi Yunus tu ulang-ulang kali kat telinga aku. Alhamdulillah..dalam hati rasa syukur sangat encik suami ade kat sebelah time bersalin ni. Aku tak amik epidural, so tahan je la. 


Sampai satu tahap tu rase macam nak meneran sangat. Actually, time 7cm tu rase macam nak meneran sangat dah, tapi nurse suruh tarik nafas & jangan teran dulu. Tak fully dilated lagi. Aku tau, kalo tak fully dilated, takleh teran, tapi by nature memang rase macam tu. Susah nak reverse the process. Aku layan kan je la..Kadang-kadang macam terteran gak. Bile nurse cek dah 9cm, aku lega la sket. Tapi sakit die hanya Allah je la yang tau. Aku dah tak tahan nak push dah, aku pun push je la. Panggil-panggil doc, die tengah sambut orang sebelah nak bersalin. Kebetulan, on the same day, at the same time, ade 3 org nak bersalin & sorang doc ni yang sambut. Kat An-Nur ni, kite cek up dengan sorang pakar, & pakar ni jugak yang akan sambut baby kite. So tunggu je la. Sakit dah tahap maximum ni. Aku pun teran je la, sebab ade satu rase yang suruh aku teran naturally. Doc datang je, rambut baby pun dah nampak time tu. 3 kali teran, Alhamdulillah...dengar suara baby menangis. Hehe..yeah..officially I'm a mother now! Betol la orang cakap, lepas baby dah keluar, & dah tengok muke baby, hilang semua sakit tadi. Kalau tanya skang ni pun, dah takleh recall dah sakitnye macam mane. Subhanallah..kuasa Allah kan?


Yang bestnye, encik suami kat sebelah, doc lak sporting, doc suruh encik suami amik gambar  baby stat dari kua kepala tu, sampai la abis proses. Doc ckp " doc cover aurat mama ni dulu, pastu papa bole amik gambar ek". Alhamdulillah..syukur ya Allah..semua nya selamat :)


So ni la gambar-gambar unforgetable & precious moment tu ;) 


 
Muke menahan sakit :P Kat tangan tu, tuala basah. Sejukkan muke :P


Crowning ;)


Subhanallahhh! Maha Suci Allahh..


 
Assalamualaikum anak ibu :)


 Alhamdulillah..4 Feb 2011, 1.45pm, di Hospital Pakar An-Nur Bangi, lahirlah anakku yang seberat 3.3kg :).
Oh ya, nama anakku : Nur Muhammad Irsyad Bin Mohd Norhafsam :)


Officially, dah jadi ibu! :P

Monday, January 31, 2011

Waiting...

Yup..I'm still waiting..dah 39 weeks ni..bile la baby mau keluar. Hehe..mode tak sabor pun ye gak nih. Encik suami asyik suspen je kalo cakap sakit sket.hehe..so cute! Kalo lahir minggu ni ok gak.Bole la encik suami cuti lame sket, cuti free. 3 hari company bagi, khamis jumaat ni Chinese New Year pulak. Sambung sabtu ahad. Haha..yup..I wishhh..

Me @ 39 weeks of pregnancy ;)
 Nota kaki: Sempat lagi pi kenduri kawen member..hehe..pada hal takut gak kang terberanak kat majlis tu :P

Sunday, January 23, 2011

Happy 2011 & Happy Birthday to Me :)

Apa daa..dah nak abis bulan 1 baru nak wish happy 2011?? hehe..adoi la..dok umah je. Tapi tak update-update pn ek. Ye la, saya bukan blogger tegar bab kate orang. Hehe..just update/berblog bile rasa nak jot down something je. 

Ye 22 Januari yang lepas adalah birthday saya yang ke 28! Wah..dah dekat sangat dengan angka 3 kat depan tu. Xpe la..Age is just a number rite?? Takde hal lah. Mane ade orang makin lame makin mude ;P Sempena birthday saya yang lepas, encik suami ada la buat sedikit surprise.haha.. Ajak saya pi KLCC. Macam pelik. Rupe-rupenye die ade agenda yang tersendiri. Nak bawak saya pi Aquaria rupenye! hehe..I'm soooo excited bile tau nak ke sana. Bukan ape, dah lame sebut nak pegi. Oh saya sangattttt suke kan ikan! That's why lah ;P Masa ni I'm @ 37weeks ++++ of pregnancy. Cuak gak nak jalan sebenarnya. Dah la parking kat Masjid As-Syakirin KLCC tu. Walking to aquaria. Jauhhhhhh..tapi takpe la exercise.. kalo tak memang tak la kan? ;P

Muchas gracias me amore :) * kat dinding dlm aquaria*

Me @ 37weeks+++ :)
 Pastu, dah balik dari aquaria tu, tido kat umah Along encik suami. Kepenatan masing-masing. Tak larat nak balik umah sendiri.hehe..The next day, kitorang menyambung pencarian barang-barang akuarium hiasan untuk rumah kitorang :) Ni pun another surprise gak from hubby. Dah lame saya berangan nak ade akuarium & ikan cantik-cantik kat umah. Ni birthday present gak la..hehe..kitorang beli akuarium, filter, pump, lampu, & ikan-ikan kecik yang cantik-cantik :P I reallyyyyyy love it!! Tenang je bile tengok ikan-ikan ni..hehe..ni la rupe akuarium itu :P


Ikan-ikan yang berenang-renang & menenangkan jiwa *chewah!*thanks abg :)*

Ingat kan baby ni kua sama birthday dengan saya, rupenye tidak. Setakat ni takde tanda-tanda gak lagi.Ohhh..saya sudah tidak sabar untuk berjumpe dgn 'dia' :)

Thursday, December 23, 2010

Viva M.Sc (29 Oktober 2010)

I think I have to write about this. Important date & event that happened in my life. Kenangan terindah :) After I've been waiting for soooooooooo long, akhirnya IPSis UiTM call untuk viva. Ahh..lega.. Yela, tunggu lame sangat. 7 months! Just imagine..tapi I still believed that Allah has a very good plan for me. Sesungguhnya, Allah adalah sebaik-baik perancang :).  Takpe, tu semua dah tak penting dah. Yang penting I had finished my M.Sc (Research). Azab nya, hanya student yang buat research je yang akan paham. Soalan yang paling glamor, " bile nak abis??" Huishh..memang kadang-kadang bole ilang sabar dengan soalan tu. Tapi takpe, tu pun dah tak penting dah :P 

Cuak, tapi untuk bergambar, kene senyum gak *wink*wink*
On that day, I woke up early, get myself ready and drove to UiTM Shah Alam. Sampai-sampai je kat bangunan IPSis, tengok-tengok name dah ade kat tepi lif. Huisshh..cuaknya hanya Allah je la yang tau.

Saiko gak bace mende alah ni ..

Then I walked to the room. Wah..lagi la saiko.. tengok ni ek..


Suasana yang menggerunkan *cuak*

Tunggu lebih kurang setengah jam, panel-panel pun masuk..External Dr Radhi (paint expertise) dari AMREC SIRIM (Advanced Material Research Center, SIRIM Kulim), internal Dr Siti Zaleha (senior lecturer kat UiTM Shah Alam) pun masuk ke bilik. Dr Zu Azhan sebagai MC. Dr Umi Sarah, my supervisor, pun datang sama-sama dengan Dr Siti. Salam-salam jap dengan supervisor & internal, pastu Mr Chairman pun mula kan sesi viva forever ni. Wahh..dup dap dup dap takyah cakapla kan. Tapi apa yang saya bole cakap, suasana nya rileks sket dari pre-viva. Present pun duduk je. 


Dah abis present, sesi Q&A. Ini lagi la cuak. Tapi Alhamdulillah..Allah telah mempermudahkan segalanya untuk saya. Ini la hikmah nya kot. Lama tunggu untuk viva, tapi bila tiba tarikhnya, semuanya dipermudahkan :) Alhamdulillah Ya Allah. Syukur. External setakat bagi suggestion je. Soalan dia pun sebab teknikal error/typo pada tesis, tu je. Teori-teori takde la plak. Internal pun tanya 1 soalan je. Lega sangat.


Moment yang paling best bile Mr Chairman cakap " dengan ini kami bersetuju untuk menganugerahkan Sarjana Sains kepada Nor Rahafza Abdul Manap..bla..bla..bla.." Rasa macam nak melompat je dengar. Sebak. terharu, sume ade la. Segala penat lelah selama ni terbalas jugak akhirnya. Bile ingat-ingat balik, tah bape kali cakap nak berenti belajar (tension punye pasal/moral down la & etc). Bile semua nya berakhir, rasa sangat-sangat bersyukur & gembira. Hehehehe...


Suasana lepas tamat sesi viva. Makan-makan :) From left: Dr Radhi, Dr Zu Azhan, Dr Siti Zaleha & Dr Umi Sarah


Hehe..




 Alhamdulillah atas segala nikmat dari Allah. Semua nya telah berakhir :) InsyaAllah, kalo ade rezeki nak sambung lagi.



Preparation =)

Yes..preparation for our future baby :p So far, Alhamdulillah, barang-barang baby dah lengkap. From newborn diapers, napkin, baju tido, baju lengan pendek, blanket, car seat, baby carrier (tunggu delivery), bath tub, stroller..sume la kot. Stroller tu beli awal-awal sebab nak pakai konvo nanti.hehe..tak sabar pulak nak konvo dengan baby :P Cume barang-barang mak nye ni aje yang takde sangat lagi. Taktau nak mule dari mane sebenarnya. Maternity pad je dah beli. Tu pun beli 3 paket je. Ade la dlm 30 pcs je. Nursing pad tak beli lagi (taktau nak beli bape banyak..ada yg tau tak?share with me ek..). 

Oh..ha..breastpump je dah beli. Tunggu delivery je. Senang betol beli online ni. Harga pun ok. Tunggu je barang sampai kat umah kan. Takyah nak pi beli sendiri. Maklum je la kalo dah pegi sendiri tu, bukan setakat breastpump je nanti dapat nye, macam-macam barang sampingan lak nanti.  So letss check it out. Apa barang-barang baby yang dah tersedia untuk si dia :) hehe..

Koleksi baju yang ada :)
Hijau stripe tu blanket baby. Suke dengan kain dia.Lembuttt sgt ;)

Botol-botol
Toiletries, cotton balls & cotton buds, sikat, botol kecik, pencuci botol, powder puff, tooth brush for newborn, termometer, pemotong kuku baby ( ada kanta kat depan - hopefully menyenangkan proses memotong kuku baby nanti ), minyak telon/yuyi, nappy cream, nasal aspirator (kot-kot kalo die berhingus nanti, bole sedut pakai alat ni )

Baju-baju, tuala baby, bekas untuk keringkan botol susu lepas cuci, koleksi mittens & booties dalam bekas biru, set tilam, flask, wet wipes, napkin (jenis kain) & maternity pad.
So bulan ni nak kene sambung beli barang-barang untuk si ibu la plak. Dah bole nak simpan barang-barang dalam hospital bag la kan? Nak masuk 34 weeks dah ni . Perasaan sekarang ni tak sabar-sabar je sebenarnya.. Lahir bulan 1 pun ok gak baby kan..janji cukup bulan. Sama birthday dengan ibu ke :P hehe..

 Me @ 33weeks :) (masa pi interview lecturer kat UiTM Kuala Pilah 21 Dec 2010 yang lepas)
 

Thursday, December 16, 2010

Pregnancy update :)

Alhamdulillah, skang dah 32 weeks a.k.a 8 bulan. How time fliesss.. Rasa nya baru je buat pregnancy test. Masa tu 5 weeks. Setakat ni alhamdulillah..semua nya sihat & ok-ok saje. Except masa early pregnancy dulu (masa 8 weeks tu) doc detect ade cyst. Lepas sebulan, Alhamdulillah, syukur cyst pun dah disappeared. Lega sangat :) So skang ni, semuanya back to normal. Lega jugak sebab tak gain weight secara berlebihan masa pregnant ni. Hari tu je naik 1.2kg, pastu main 600g, 400g je. Ok la tu, hopefully maintain la.

Bile dah 32 weeks ni doc cakap check up pun dah 2 minggu skali. Wah..makin kerap la aku ke klinik lepas ni. Satu perkara yang memang aku tak penah buat la sebelum-sebelum ni. 

Baby lak skang ni dah sangat aktif. Kuat betul terasa die bergerak-gerak. Alhamdulillah..nikmat bakal ibu kan? Kalau dipikir-pikirkan, memang kuasa Allah yang Maha Besar. Ada objek bergerak-gerak dalam perut. Objek tu ialah bayi a.k.a baby? Subhanallah..

Setakat ni baju-baju baby sume dah basuh. Dah simpan elok-elok dalam almari die.hehe.. Makin tak sabar pulak nak tunggu kelahiran si die :P. Dan sekarang ni, dalam proses mempositifkan diri. Taknak terpengaruh dengan cerita-cerita seram kawan-kawan yang dah bersalin tu. Ye la, setiap orang rezeki nya lain-lain, ade yang susah, ade yang senang. Mungkin ngeri untuk die, bukan untuk kita. Yang penting kene yakin dengan Allah. InsyaAllah, ape yang kita pikirkan itu adalah doa yang paling mustajab (Dr Fadhilah Kamsah selalu sebut ni) so.. jangan sekali-kali pikirkan yang bukan-bukan :) Renung-renungkan dan selamat beramal :P

Bosan nya entry takde gambar..ha letak gambar-gambar time pregnant la :)

@ 5weeks (tembam masa ni, 55kg)  

@ 6 weeks 


@ 6 weeks (awal-awal pregnant muke pun tembam)

@ 12 weeks ( Berat dah start turun time ni )
@ 20 weeks
@ 29 weeks
@ 30 weeks
@ 31 weeks 
 Tu je gambar yang ade. Not every week amik gambar. Gambar-gambar yang ade ni pun sebab pi berjalan-jalan. Ni dah 32++  weeks ni, nak start amik gambar lagi la. Sayang lak takde simpanan nanti. Awal-awal pregnant (sebelum pregnant lagi), badan naik. Tak pregnant pun orang kate pregnant, just imagine la kan.. Pastu every month, berat asyik turun je, sampai 50.8kg. Terus dapat berat sebelum kawen *wink*wink* hehe.. @ 29 weeks hari tu, berat dah jadi 52.4 kg. Esok lak check up lagi. Taktau la bape lak berat terkini. Hopefully tak naik sangat la. Janji baby sihat kan? :)